Het eerste weekje in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Fieret - WaarBenJij.nu Het eerste weekje in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Fieret - WaarBenJij.nu

Het eerste weekje in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Laura

17 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi Allemaal,

Hier weer een nieuwe update...
Dinsdag 9/2:
Eerste stage dag, `s morgens om kwart over 5 de wekker... Pfffttt... Ik verlang geloof ik weer terug naar mn school leventje :p. Ong 35 minuten naar het ziekenhuis fietsen. Het voordeel is dat je hier meestal voorrang krijgt op de fiets, al moet je dan soms extra oppassen. Om 7uur in het ziekenhuis, rond 8uur werd ik geroepen en begeleid naar de afdeling gynaecologie. Hier kreeg ik een korte rondleiding. De zalen zijn hier verdeeld op klasse. Er is zijn 2 "gewone zalen", dit is voor mensen met een lage verzekering. Hier staan zo'n 10 bedden per zaal. Dan is er ook een klasse afdeling, hier verblijven de mensen met een betere verzekering. Er zijn 4 pers kamers zonder douche/toilet en 2 pers kamers met douche en toilet (dit is voor de mensen met een hoge verzekering). Pauze hebben ze hier niet, ze eten wanneer het hun uitkomt. `s middags nog niet zoveel gedaan. Daarna moe naar huis gefietst, door de drukte vd stad. Op de fiets ben je hier sneller dan met de auto. Over het algemeen fiets ik langs rijen auto's :p.
Woensdag 10/2:
De dag wordt begonnen met het lezen van een dag tekst. Dat zijn Bijbelgedeelten. Waarna er wordt overgedragen. Dan wordt er getempt en de polsslag wordt gemeten. De patiënten gaan naar een gezamelijke toilet, zonder toilet bril, zij moeten hun eigen toilet papier meenemen en de deuren kunnen vaak niet op slot. Vandaag was er geen water, de toilet kon wel doorgespoeld worden maar geen handen wassen.
Overdag zit je op de patiënten kamers.
Ik moet echt voor mezelf op gaan komen om tussendoor wat te eten (vinden ze helemaal niet erg hoor!!)... Heb nu steeds erge hoofdpijn en last van m'n buik omdatk te laat eet. De meeste eten rond half11 hun middag eten... Nou dat kan ik niet hoor op een dienst van 8uur 1x eten :p
Om 2uur komt de middag dienst en wordt er op de kamers overgedragen. Om 3uur mag je naar huis. Als je eerder klaar bent wacht je op de bank en daarna groet je de hoofdzuster.
Overigens bof ik echt met de hoofdzuster, zij geeft aan welke opdrachten ik waar kan behalen en regelt, indien nodig, dat ik op een andere afdeling een dagje mee kan lopen!! ;D
Vrijdag:
Vroeg op om naar justitie en politie te gaan. Om 9uur zou de taxi voren staan. Maar omdat hij de vorige avond toen we hem vroegen een beetje zat was waren we al bang dat hij het was vergeten. Om 9:15 gebeld, hij zou zo komen... 9:45.... Geen taxi.... Bellen, ik stuur mn broer.... Eindelijk om 10:15 was daar de taxi, Tjsa Suriname hé ;) Komen we bij het postkantoor aan, eerst even kaarten en postzegels gekocht. Toen naar de bank om geld over te maken voor het verlengen van onze visums. Netjes in de rij staan wachten komen we bij het loket aan, moeten we het geld contant bij hebben om het vervolgens af te geven zodat zij het over kunnen maken. Dus wij weer terug naar het postkantoor daar zit een bank waar je kunt pinnen. Geld gepint en weer terug naar die andere bank. Briefje ingeleverd met hoeveel je over wilt maken. Het was 606 SRD. Dus: 1x 500 1x 100 1x5 en 1x1SRD. Neeee dat was niet goed. Precies opschrijven wat je geeft: 12x50 SRD 1x5 SRD en 1x1 SRD. En jahoor het was overgemaakt. Betalingsbewijs mee en naar de politie en justitie. Komen we daar aan, verkeerde gebouw. Moet het aan de andere kant zijn. Stond nmlk lekker duidelijk in de brief. :( Stonden ze daar moeilijk te doen omdat wij een beetje pissig waren dat we verkeerd waren, maar helaas ze konden echt niks voor ons doen. Proberen onze taxi te bellen om ons naar de andere kant vd stad te brengen... Maar nee, geen tijd... Toen zijn we maar lekker wat gaan eten en f gaan winkelen... Jammer dan... Ik kan me er niet druk over maken :p
Zaterdag was het een relaxe dagje, gewassen en schoongemaakt en lekker geluierd.
Zondag ook niet zoveel bijzonders gedaan...

Ik probeer eind vd week deze week weer te beschrijven... :)
Weltrustem allemaal!!

• 17 Februari 2016 - 21:07

Mams:

Heej Laura, leuk om je ervaringen hier te lezen, je bent goed bezig daar! Knap van je hoor :) Liefs xxxx