Weer vanalles beleefd - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Fieret - WaarBenJij.nu Weer vanalles beleefd - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Fieret - WaarBenJij.nu

Weer vanalles beleefd

Blijf op de hoogte en volg Laura

23 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Volgende week ben ik klaar op de afdeling waar ik nu stage loop. Ik mag nog naar de afdeling: OK, IC, Couveuse, Cardio, Dermatologie en Verloskamer. Superleuk!!! Ik ben zo benieuwd hoe dat gaat worden. Wel grappig, er loopt nog een NL studente op de afdeling, zij is blond en een stuk langer dan mij, maar de zusters raken steeds in de war wie wie nou is… En ik denken dat ik de enige was op het begin van mn stage die de namen en gezichten niet van elkaar kon scheiden… :p Afgelopen weken al lekker wat opdrachten af kunnen tekenen, want ja daarvoor kom ik hier tenslotte. Gisteren en vandaag lagen er baby’tjes op de kamer. Ooooh wat zijn die schattig van die bruine kindjes… Kindjes vastgehouden en gevoed. Nou schattig hoor… Volgens mij zijn die baby’s hier veel liever/stiller/zoeter dan in NL, je hoort ze bijna niet!

Die boodschappen doen dat blijft ook gewoon enorm grappig. Pas vroeg die vrouw die helpt bij het inpakken of we voor een hele maand boodschappen hadden gedaan. Wij stonden natuurlijk als een gek al die boodschappen in onze tassen te stampen. Toen we zeiden dat het voor een week was viel dr mond bijna open van verbazing: EEN WEEK???
Ik vindt het leuk om Surinaams te koken en heb Pitjel geprobeerd, http://www.surinamcooking.com/pitjel-petjel/ , nou het was lekker hoor, vooral met die heerlijke pindasaus van hier!! Niet teveel van gebruiken anders sta je in de fik!
En vorige week hebben we op ons terras een glijbaan gemaakt… (onze huisbaas zit nu in NL, dus dan kan dat (a)) Ik kwam uit mn werk, moe en had het bloedjeheet. En toen brak er een watergevecht uit. Tja als de veranda dan toch al nat is kun je er net zo goed sop overheen gooien en er op je knieën (of buik) overheen glijden. Overigens hadden we veel bekijks want er waren mannen tegenover ons aan het werk… Dusja… Die zou je soms ook een stukje ducktape voorplakken :p
En toen het verhaal van de fiets :’(. De trapper zat alweer een poosje los, ik heel eigenwijs doorfietsen en em wel vastdraaien alset nodig zou zijn. Maarja donderdag uit mn werk kwam ie er dan toch echt af. En helaas viel ie er niet meer aan te draaien omdat het schroefdraad bot was geworden. Gelukkig kwam er een mannetje die wel “even” wou helpen om mn trapper er op te zetten. Ik was tenslotte nog maar 10 min onderweg en moest nog een half uur. Vanalles geprobeerd en uiteindelijk heeft ie mn trapper maar vastgebonden met ijzerdraad, in de hoop dat ie et zou houden. Echt lekker fietst het niet hoor met een trapper die niet mee draait en of het er echt normaal uit heeft gezien betwijfel ik… Maar helaas ook weinig geluk en halverwege kwam ie er weer afzetten. Uiteindelijk maar een stok in het gat waar mn trapper eig in hoorde geduwd en zo naar huis “gefietst”.
Afgelopen zaterdag zijn we op “plantagetour" geweest, die werd geleid door Cynthia McLeod, schrijfster van Hoe duur was de suiker?. Veel verhalen over de slavernij en hoe slaven vervoerd werden enz. Stuk nog van de geschiedenis, gebouwen enz. Komen we ergens aan, loopt daar Romeo Sanders (flikken Maastricht), daar werd ik even attent op gemaakt want ik kende heel die gast niet hoor :p. Blijkbaar waren ze een film op aan het nemen. Vervolgens gingen we bijna bij de crew aan de tafel zitten. Maar daar werden we even op gewezen hoor…. Eind vd dag lekker in de snackbar beland en een lekker ijsje gegeten en cocktail gedronken.


  • 28 Maart 2016 - 12:11

    A.W. Koole:

    Ha Laura,
    Even gegluurd op je blog. Ben ik weer even bij hoe het met je gaat. Op stage en alle andere belevenissen.
    Groetjes he
    Kea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 08 Feb. 2016
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 4402

Voorgaande reizen:

08 Februari 2016 - 27 Juni 2016

Naar Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: