Kleurrijk Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Fieret - WaarBenJij.nu Kleurrijk Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Fieret - WaarBenJij.nu

Kleurrijk Suriname

Blijf op de hoogte en volg Laura

19 April 2016 | Suriname, Paramaribo

En alweer eventjes geleden dat ik heb geschreven. Het leven hier went ook wel een beetje hoor ;)

Op 23/3 was het hier Holy pagwa. Misschien hebben jullie er ook wat over gehoord in Nederland. De Surinamers hadden het er al weken van te voren over. En veel vroegen of ik ook ging. Dus toch maar de stoute schoenen aan getrokken met mn andere 2 huisgenoten. We hadden onderweg poeder gekocht, want dat hadden we nog niet ingeslagen. Eerst een half uurtje fietsen naar de palmentuin. Na een kwartiertje daar te zijn zaten we er al aardig onder hoor!! En na een paar uurtjes daar rondgewandeld te hebben zat het echt overal! We zagen er iig mooi gekleurd uit... Flink geschrobt onder de douche, niet alles er af gekregen maar toch wel het meeste. Er zaten nog wat paarse resten op mn hoofd, dat zagen ze natuurlijk gelijk op het werk. Vonden het natuurlijk helemaal geweldig dat ik ook geweest was. En natuurlijk gezegd dat ik het super leuk vond. (ze zijn echt trots op hun land en eten hoor! Begin over eten en je bent een paar uur zoet.)
Op zaterdag zijn we naar de centrale markt gegaan. Allerlei kraampjes met groenten en fruit. Zo hebben we ook 4 cocos noten gekocht en zelf gesneden. Veel smaak zat er niet aan. Een huisgenoot had er wel een heerlijke cocktail met amaretto en ijs van gemaakt! Er waren ook veel kleding kraampjes. Ze smeerden je vanalles aan en ze hadden natuurlijk allerlei aanbiedingen voor ons. Op den duur liep ik langs een kraampje, ik keek naar iets, ja mooi he?! zo duur... en dit heb ik en dat heb ik. Had al minstens 3x gezegd dat ik alleen wilde kijken, maar nee hoor... blijven zeuren...
En tjha hier gaat er nog aleens iets kapot. zo ook onze kraan in de douche... Deze maar afgebonden met een stel doeken anders spoot het water alle kanten op. En helaas heeft ook mn trapper het weer begeven. Dus ik ben "netjes" op 1 trapper naar huis gereden. Soms levensgevaarlijk hoor, wanneer je snel voor een auto wilt ofzo :p/
Twee weken terug quad gereden. Nou dat was echt weer eens heerlijk, want ik mis mn motor toch echt wel een beetje hier. Altijd lekker weer en ze kijken niet zo nauw met verkeersregels dus dat is ook wel chill. Eerst moesten we een eindje over verharde wegen. Daarna door het losse zand. Later kwamen we mega plassen tegen. Mn voorgangers gingen niet zo hard, dan is het niet zo chill om door de plassen te gaan en lekker gek te doen. Dus zo nu en dan eens een afstand ertussen en keihard scheuren (door de plasse). Nouja dat was ook wel aan mn kleren te zien... En stinken die modder... Halverwege zijn we gestopt bij een kreekje, daar hebben we lekker "gezwommen". Op't eind waren er heerlijke bochten, dan heb je opzich weleens kans dat je bijna in de struiken beland :p 's avonds was het hier een drukte in de stad, er was avondvierdaagse. Dat is hier 4 dagen lang een aantal km verkleed lopen. Het was de laatste dag dus een hele happening, overal dikke file. Toen zijn we maar met de taxi door de MC drive gereden en onze chauffeur een lekkere milk shake gegeven.
Ik heb een weekje op de O.K. gestaan, heel interessant om allerlei operaties te zien. Zie je ook eens hoe het menselijk lichaam er vanbinnen er uit ziet. Verschillende keizersnedes e.d. gezien. Zelfs nog een onderbeen en voorvoet amputatie. Beetje gruwelen waren die laatste 2 wel hoor :p
Tjha en dan heb je die vreemdelingendienst ook nog (voor ons visum aanvraag). De eerste had om half 10 een afspraak. Nou en die was om 11uur aan de buurt. We hadden ons wel voorbereid hoor... Lekker snoep en koek mee. Al mochten we niet eten hoor!!
Nu moet ik toch ook maar eens over mn kook "kunst" vertellen hoor. Zoals ik al zei vinden de mensen hier eten heel belangrijk. Dus ik had al heel veel tips gekregen wat lekker is en wat niet. Nou ik heb best wat uitgeprobeerd hoor... Pom, saoto soep, tajerblad, pitjel, Javaanse bami, paksoi, dagoeblad enz. en zelfs een rode peper geproefd omdat ik dacht dat het paprika was... Nou dat heb ik toch f gemerkt hoor :o Wat het allemaal is mag je zelf opzoeken hoor.

Nou dat was het weer zo'n beetje. Tussendoor beleef ik natuurlijk nog vanalles....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 08 Feb. 2016
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 4401

Voorgaande reizen:

08 Februari 2016 - 27 Juni 2016

Naar Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: